KLASYFIKACJA OLEJÓW PRZEKŁADNIOWYCH
Klasyfikacja lepkościowa SAE
Klasa SAE | Najwyższa temperatura , w której lepkość wynosi 150 Pas (150 000 centipoise, cP) | Lepkość w + 100 ºC, mm2/s | |
---|---|---|---|
Powyżej | Poniżej | ||
70W | - 55 ºC | 4,1 | - |
75W | - 40 ºC | 4,1 | - |
80W | - 26 ºC | 7,0 | - |
85W | - 12 ºC | 11,0 | - |
80 | - | 7,0 | 11,0 |
85 | - | 11,0 | 13,5 |
90 | - | 13,5 | 18,5 |
110 | - | 18,5 | 24,0 |
140 | - | 24,0 | 32,5 |
190 | - | 32,5 | 41,0 |
250 | - | 41,0 | - |
Klasyfikacja jakościowa API
Rozróżnia się 6 klas jakości samochodowych olejów przekładniowych od GL-1 do GL-6, gdzie litery GL oznaczają ( Gear Lubricant )
GL-1 – oleje nie zawierają dodatków EP. Zalecane są do ręcznie sterowanych przekładni z obciążeniami do 160 MPa i temperaturą oleju do 90oC.
GL-2 – oleje z dodatkami EP. Zalecane są do sterowanych ręcznie przekładni z obciążeniami do 210 MPa i temperaturą oleju do 130oC.
GL-3 - oleje z dodatkami EP. Zalecane są do sterowanych ręcznie przekładni z obciążeniami do 250 MPa i temperaturą oleju do 150oC w przekładniach hipoidalnych o umiarkowanych obciążeniach.
GL-4 - oleje z dodatkami EP. Zalecane są do przekładni sterowanych ręcznie z obciążeniami do 300 MPa i temperaturą oleju do 150oC w przekładniach hipoidalnych o umiarkowanych obciążeniach.
GL-5 – oleje z dużym udziałem dodatków EP ( dwukrotnie więcej niż w oleju GL-4 ). Zalecane do przekładni hipoidalnych głównych i zespolonych, silnie obciążonych w samochodach osobowych. Obciążenie przekładni powyżej 300 MPa i temperaturą oleju do 150oC
GL-6 – Zawierają do 10 % więcej dodatków przeciwzatarciowych .Powyżej 2011 znalazły zastosowania w samochodach wyścigowych. Oleje do pracy w bardzo ciężkich warunkach (wysokie prędkości przesuwania i znaczne obciążenia uderzeniowe).Są one przeznaczone do przekładni hipoidalnych ze znacznym przemieszczeniem osi. Klasy API GL-6 nie stosuje się dłużej, ponieważ uważa się, że klasy API GL-5 bardzo dobrze spełniają najsurowsze wymagania.