Przy doborze właściwego oleju należy przede wszystkim kierować się zaleceniami producenta auta. Szczególną uwagę należy zwrócić przy nowoczesnych jednostkach napędowych. Są one wykonane przy wykorzystaniu wysokiej technologii i dlatego olej silnikowy powinien być spójny ze wszystkimi jego elementami zarówno pod względem wytrzymałości mechanicznej, chemicznej, jak również termicznej. Specjalnych olejów wymagają np. silniki Diesla wyposażone w filtry cząstek stałych oraz jednostki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Do tych pierwszych przeznaczono tzw. oleje średnio- i niskopopiołowe (midSAPS i lowSAPS). W przypadku nowych aut sprawa doboru właściwego środka smarującego jest stosunkowo łatwa, gdyż wszystkie informacje na ten temat powinny znaleźć się w instrukcji obsługi. 
Na podstawie specyfikacji dobieramy olej zgodny z:
- klasyfikacją lepkości SAE, np. 5W/40, 5W/30, 
- klasyfikacją jakości ACEA np. A3/B3, 
- klasyfikacją jakości API, np. SL/CF lub 
- aprobat producentów samochodów np. Volkswagen 502.00/505.00, BMW LL-01, MB 229.31  
Aprobaty to najlepsza wskazówka przy zakupie oleju, gdyż pozwoli najdokładniej  dobrać właściwy olej do naszego pojazdu. Jeżeli środek smarny posiada aprobatę zalecaną przez producenta auta, możemy być pewni, iż olej ten będzie spełniał wszystkie wymogi naszego silnika. Wykaz wszystkich aprobat znajduje się w zakładce "APROBATY PRODUCENTÓW"
 
Jeżeli wiemy jakie normy jakościowe, lepkościowe lub specyfikacje powinien spełniać olej, wówczas szukamy odpowiedniego produktu w ofercie wybranego przez nas producenta.  Co do marki, to wybór należy już tylko do nas, ponieważ jest na ten temat tyle opinii, ile jest użytkowników aut. Trudno jednoznacznie stwierdzić, które marki olei są najlepsze.  Nie należy również sugerować się marką oleju zalecaną w instrukcji, gdyż zalecenie to wynika z umów podpisanych między producentami aut a koncernami olejowymi.
Przy doborze środka smarnego z pomocą przychodzą nam również wytwórcy olejów, umieszczając w internecie katalogi, za pomocą których możemy dobrać właściwy produkt. Po podjęciu decyzji, jakiej marki olej chcemy wlać do auta, otwieramy odpowiedni katalog,  klikając logo znajdujące się poniżej. Wyszukujemy na liście pojazdów nasze auto, po czym otrzymamy podpowiedź, jakich płynów możemy użyć.

Motul dobierz olej LIQUI MOLY dobierz olej RAVENOL dobierz olej   NESTE OIL dobierz olej    AMSOIL dobierz olej   CASTROL dobierz olej

https://www.rowe-oil.pl/pl/wyszukiwarka-olejowa   MILLERS OIL dobierz olej    Elf dobierz olej   PMO dobierz olej   Valvoline dobierz olej   Total dobierz olej

Fuchs dobierz olej  Shell dobierz olej     Eneos dobierz olej   Gulf dobierz olej  Mannol dobierz olej     Platinum Orlen dobierz olej

Trochę inaczej wygląda sytuacja w przypadku aut starszych lub takich, w których poprzedni właściciel stosował olej o nieznanych nam parametrach. W takich sytuacjach należy  trzymać się kilku podstawowych zasad:

- jeżeli mamy pewność, iż jednostka napędowa naszego auta jest w świetnej kondycji, bez problemu możemy użyć oleju syntetycznego. Przebieg i wiek w takim przypadku nie mają większego znaczenia. Wciąż panuje przeświadczenie, że auto z dużym przebiegiem wymaga oleju mineralnego czy półsyntetycznego. Nic bardziej mylnego. Nawet to wiekowych aut można stosować syntetyczny środek smarny oczywiście zgodny z zaleceniami producenta. Warunkiem jest dobry stan techniczny silnika.  Zaletami oleju syntetycznego jest to, iż wolniej ulegają procesowi starzenia, są odporniejsze na działanie wysokich temperatur, obniżają tarcie i tym samym zmniejszają zużycie paliwa oraz dłużej utrzymują silnik w czystości. Minus to wyższa cena. Jednak zastosowanie "syntetyku" zamiast oleju mineralnego czy półsyntetycznego na pewno lepiej wpłynie na silnik. 

- w sytuacji, gdy nie mamy pewności co do stanu silnika, jego autentycznego przebiegu lub gdy istnieje prawdopodobieństwo, że jest mocno wyeksploatowany, najlepszym rozwiązaniem jest użycie oleju półsyntetycznego ewentualnie mineralnego. Wymiana oleju na syntetyczny mogłaby zaszkodzić i skutkować wyciekiem oleju. Może się tak stać, gdyż olej syntetyczny jest rzadszy i posiada większą ilość dodatków myjących, które reagują z uszczelnieniami. 

- nie ma norm określających, przy jakim przebiegu należy zrezygnować z oleju syntetycznego na rzecz półsyntetycznego lub mineralnego. Nawet jeśli silnik ma kilkaset tysięcy km przebiegu, ale zużycie oleju mieści się w fabrycznej normie, nie warto zmieniać środka smarnego. Używanie gęstego oleju mineralnego w nowoczesnych silnikach to półśrodek odwlekający wykonanie remontu.

- jeśli olej, na którym jeździmy, sprawdza się dobrze w naszym aucie, silnik pracuje prawidłowo i cicho, nie "bierze" oleju, wówczas dobrym rozwiązaniem jest wymiana oleju na ten sam. Jednak gdy zauważyliśmy dość znaczne zużycie środka smarnego powinniśmy się zastanowić nad zmianą oleju na gęstszy zgodnie z klasyfikacją SAE.